Dana Pembangunan Markaz Tarbiyah Al-Mahmudiyah

Dana Pembangunan Markaz Tarbiyah Al-Mahmudiyah

Minda Mumtaz.

Minda Mumtaz.
Formulasi Makanan Sunnah untuk Perkembangan Minda & Kecerdasan Badan

Wednesday, September 30, 2009

ooo..ponteng skolah yaa??

Awal pagi hari ini hantar ibu pulang semula ke kampung setelah beberapa hari berada di rumah aku di Sungai Petani. Kebetulan perlu ke Napoh atas urusan dengan KEDA, jadi ambil kesempatan untuk hantar ibu balik ke Perlis.

Rumah aku bersebelahan dengan sebuah sekolah menengah dan yang paling aku tak suka, belakang rumah aku ni dah dijadikan port oleh budak-budak nakal untuk ponteng kelas dan menghisap rokok. berkepul-kepul asap masuk rumah. Dah jadi satu kerja tambahan ibu untuk menyapu putung-putung rokok di belakang rumah. Ramai pulak tu..sekitar 20 orang lebih mungkin. Setiap kali aku balik kampung yang berkebetulan dengan hari pesekolahan, aku halau budak-budak ni dari dok melepak. Selamber je depa bagitau.. tak pi sekolah bang.. tumpang isap rokok jer bang.. panas hati beb!

Budak-budak merokok kat belakang rumah.

Hari tu, bengang tahap maksima, dan atas concern aku pada anak-anak muda melayu ni maka aku telefon kepada pengetua sekolah tu. Respons beliau tambah mengecewakan aku. " saya bukan tak mau ambik tindakan, cuma takut nanti kalau bila kamu rush..depa pakat-pakat lari..pastu excident pulak..kami jugak yang kena..jadi masalah. Baik abg pi report polis saja". Aku kata, "at least cikgu mai la pantau tengok apa yang berlaku kat sini, jangan lepas tangan macam tu".. Pegetua tu pun berjanji nak pergi pantau, tapi malang sekali..cakap tak serupa bikin.

Ada dua perkara dalam fikiran aku hasil dari respons Pengetua tadi:
1. Beliau tidak begitu berat permasalahan yang berlaku terhadap pelajar-pelajar sekolah beliau.
2. Beliau tidak ambil kesah terhadap nama buruk sekolah apabila pihak polis mengambil tindakan kepada pelajar-pelajar sekolah beliau.

Hari ni aku ambik keputusan nak buat laporan polis. Aku bagi semua maklumat yang perlu pada polis yang bertugas di Balai Polis Arau. Katanya esok, mereka akan mula pantau dan ambil tindakan yang perlu. Esok kita tengok apa yang bakal terjadi.

3 comments:

Anonymous said...

why dont u sent the report to kementerian pendidikan......

baru betui.......

Jafri Abu Bakar Mahmood said...

Kementerian pendidikan is next on the list. pastu jab alam sekitar plak sbb pencemaran asap rokok, pastu kem kesihatan pulak. he he. byk kerja nii. nyusahkan betul bebudak nih.

sitihajar said...

takpa yang penting kita berusaha gejala ponteng skolah dan merokok...mbahyakan ksihatan