Dana Pembangunan Markaz Tarbiyah Al-Mahmudiyah

Dana Pembangunan Markaz Tarbiyah Al-Mahmudiyah

Minda Mumtaz.

Minda Mumtaz.
Formulasi Makanan Sunnah untuk Perkembangan Minda & Kecerdasan Badan

Tuesday, September 22, 2009

Kisah Eidulfitri ini...

Eidulfitri ini amat bermakna dalam hidup aku. Jadual penuh telah pun disusun sebelum raya lagi. memandangkan pakat-pakat dah berjanji nak pi mana pun kena pi in group, jadi banyak le tempat nak ziarah. bermula pada pagi raya selepas bermaaf-maafan dan ber'kalut-kalut' siapkan anak kami solat sunat hari raya di Surau Andalusia, Bandar Laguna Merbok. Khutbah disampaikan oleh ustaz kesayangan aku, Ustaz Halim Nasir, memang bersemangat dan banyak ilmu yang disampaikan. Anak-anak pulak dah tak larat nak tunggu, tido kat atas paha aku. dua-dua hero aku pulak tu. kebassss kaki beb.

Lepas solat, terus bertolak ke rumah mak di Perlis dan kemudiannya ziarah mak dan bapak saudara yang berdekatan. Petang ke kubur zaiarah pusara ayahanda dan kemudiannya ke Bukit Tembaga pula, ziarah Abg Hamidi. Hampir tengah malam baru sampai balik ke rumah di Sungai Petani.
Bergambar keluarga. Hari raya kedua, dah tak sedondon lagi.

Raya Kedua: Hari berikutnya bermula hampir tengahari. Bermula dengan Rumah Tuan Haji Ismail HPA kemudiannya menziarahi Ustaz Mutalib Maarof di Madrasah beliau, An-Nahdhoh. beliau baru saja dikurniakan cahayamata keempat sehari sebelum Ramadhan. Kami meneruskan perjalanan balik ke Bagan Serai, rumah mak mertua. Bukan main seronok lagi dua mujahid aku tu naik motor kombat tok wan dia keliling kampung.

Mujahid dua orang tu dok try motor kombat tok wan. Sengeh sakan.

Kami kemudiannya beramai-ramai menziarahi nenek sebelah mak mertua yang kini dah berusia lebih 90 tahun tapi masih sihat dan kuat dirumahnya di jalan Kuala Gula. Malam tu tidur kat Parit Buntar sebab esok ada agenda lagi...
Srikandi-srikandi berposing tepi sungai depan rumah tok wan.

Raya Ketiga: Selepas solat Suboh anak-anak dah tergolek semula letih semalam tak hilang lagi. Jadi, jadual nak bertolak awal pagi diubah ke sebelah tengahari. Hari ni kami ke majlis perkahwinan kawan baik Siti di Malim Nawar. Kami bertolak sedikit awal, jadi jalan belum jem sangat, tapi waktu balik, highway terutamanya kearah selatan kenderaanya ribu-ribuan. wahhh..padat!!

So, untuk mengelakkan turut beku atas jalan bersama dengan kenderaan yang lain, decide untuk menikmati panorama indah ikut jalan biasa balik ke Sungai Petani. itu pun mak aihh.. boleh tahan sibuk!!

Gambo candid waktu singgah solat di Masjid dekat Gopeng

Perjalanan dari Parit Buntar ke Sungai Petani yang biasanya mengambil masa 1 jam 15 min jadi sampai 2 jam lebih. Anak-anak dah mula merungut letih dah lapar. Macam-macam perangai dah dalam kereta. Sampai rumah dah hampir jam 10. Rehat dulu, esok ada program beso lagi.. PINDAH UMAH!!

No comments: