Dana Pembangunan Markaz Tarbiyah Al-Mahmudiyah

Dana Pembangunan Markaz Tarbiyah Al-Mahmudiyah

Minda Mumtaz.

Minda Mumtaz.
Formulasi Makanan Sunnah untuk Perkembangan Minda & Kecerdasan Badan

Tuesday, September 15, 2009

ber'deghemen' lagi wajahnya

13hb (ahad) lalu dapat call dari isteri kata anak jatuh. Luqman anak lelaki pertama kami. Katanya luka di bawah hidung terkena bibir dan lukanya agak besar. Bunyinya agak panik. Aku pun bergegas balik ke rumah. Alhamdulilah luka telah mula kering setelah disapukan minyak but-but.

Ini bukan kali pertama Luqman luka. Satu ketika dulu sekitar 2 tahun yang lepas, ketika bermain di rumah tok wan dia, dah berjahit di bawah dagu 4 jarum. Anak hero la katakan. Kali ni atas bibir plak, ada tangga campur sebatang besi penyidai baju, complete package nak bagi ber'deghemen' (loghat perlis) kat muka tu.

Luqman ni memang jenis tak reti dok diam. Bangun je pagi trus ada saja benda yang dia nak buat. Agak kreatif dan kadang-kadang aku kagum dengan benda yang dia cipta. Hari tu sibuk cari paku dengan kayu..nak buat kapal terbang katanya. Sekarang ni ada hobi baru, menjahit. Habis semua kain nak dijahitnya.

Beginilah perangai anak-anak. 4 orang, 4 perangai dan watak. Apa yang boleh kita buat ialah mendoakan supaya mereka menjadi anak yang soleh, yang bermanfaat kepada agama dan masyarakat. Teringat akau ketika Luqman dilahirkan, disebabkan anak pertama dan kedua aku perempuan, jadi tak terlalu mengharap kehadiran anak lelaki. Macam nak terlompat gembira apabila nurse kluar dari labour room bgtau kata anak lelaki. Gembira bukan kepalang.

Allahyarham Ustaz Rosdi Yusof, adik kepada Alahyarham Ustaz Ni'mat yang bagi nama Luqman AlHakeem. Masih aku ingat ketika tu kat tangga Surau At-Taqwa Taman Bertam Indah.

1 comment:

sitihajar said...

kesiannya anak umi....jangan nakal- nakal lagi tau...jangan main besi...sian umi ija riso..