Dana Pembangunan Markaz Tarbiyah Al-Mahmudiyah

Dana Pembangunan Markaz Tarbiyah Al-Mahmudiyah

Minda Mumtaz.

Minda Mumtaz.
Formulasi Makanan Sunnah untuk Perkembangan Minda & Kecerdasan Badan

Monday, September 14, 2009

Ayam babi???

Jumaat yang lepas didatangi tetamu dari Indonesia yang berminat untuk mengetahui lebih lanjut tentang perniagaan Radix Fried Chicken dan perniagaan-perniagaan yang berkaitan dengannya. Mereka adalah businesman-businesman yang kelihatannya fikrah Islam yang kuat dan jelas. Ada salah seorang tu berniaga dan menetap di Belanda dan kuat berdakwah disana.

Pertemuan dengan pengusaha ayam HPA telah disetkan sebelah pagi Jumaat. Kami sampai kira-kira jam 11 pagi. Kawasan penternakan ayam ini kelihatannya istimewa. Tidak ada lalat yang menghurung, tidak ada bau yang memedihkan hidung malah cukup selesa walaupun ketika berdiri di tepi reban. boleh makan nasi la kiranya ditepi reban ayam tu.
Kata pengusaha ayam tersebut, teknologi dan sistem penternakan tertutup ini diambil dari UK. Siap ber'air-cond' lagi. temperature dalam reban sekitar 24-25 degree.

Yang menyentuh hati apabila Ust Mohd Noor, salah seorang pegawai HPA yang in-charge bahagian ayam membuka bicara. Seolah-olahnya bertazkirah memperincikan tentang permasalahan ummat terutamanya berkisarkan pemakanan syubhah dan haram dalam kaedah penternakan ayam yang ada di Malaysia pada masa sekarang. Antara yang disebutkan ialah mengenai penggunaan bahan-bahan yang diproses dari sumber babi yang dimasukkan dalam makanan juga disuntik ke badan ayam. Antara bahan yang digunakan ialah beta-agonist sebagai hormon penggemuk juga satu bahan yang lain yang bertujuan merosakkan pankreas ayam yang menyebabkan ayam sentiasa lapar. kimia tersebut akan meresap ke dalam daging ayam dan akan masuk ke badan manusia yang makan daging ayam tersebut.

Seterusnya tulang-tulang babi yang diproses menjadi DCP sebagai sumber kalsium yang dimasukkan didalam dedak ayam. Ini tak terkira lagi dengan masalah penyembelihan yang tidak mengikut syariat Islam. Kata salah seorang dari tetamu tersebut "inilah perang peradaban". Bagaimana musuh Islam merosakkan ummat Islam melalui pemakanan, tidak perlu lagi bom dan tentera.

Syukur kepada Allah, ada juga pihak seperti HPA ini yang perihatin terhadap permasalahan ini dan berusaha untuk menggantikan dengan yang diyakini halal. Saya melihat sendiri bagaimana daun mambu dijadikan bahan pengganti yang menggantikan anti-biotik kimia yang kebiasaaannya disuntik pada ayam. Demikian juga bahan-bahan lain seperti hampas habatussauda', bawang putih dan lain-lain.

Menurut lapuran jurnal penyiasatan Felicity Lawwrence di laman web The Ecologist yg turut disiarkan BBC di United Kingdom bahawa:

ayam diberi makanan tambahan “hidrolisis protein” yg diperbuat drpd enzim babi & bahan buangan haiwan seperti kulit lembu yg tidak diketahui status halalnya. Kajian menunjukkan seekor ayam yg dibekalkan enzim ini didapati hanya;
40% daging & sel ayam sebenar
60% lagi sel babi.

No comments: