Dana Pembangunan Markaz Tarbiyah Al-Mahmudiyah

Dana Pembangunan Markaz Tarbiyah Al-Mahmudiyah

Minda Mumtaz.

Minda Mumtaz.
Formulasi Makanan Sunnah untuk Perkembangan Minda & Kecerdasan Badan

Monday, August 17, 2009

Semalam, ketika dalam perjalanan pulang ke sungai petani dari Kuala Lumpur, isteri dah mengeluh perut lapar. cadang awal nak singgah di restoren jejantas sungai buloh namun membatalkan hasrat setelah ambil consideration tak le sedap sgt makanan kat R&R ni dan harga pun bleh tahan. Jadi buat keputusan nak keluar ikut sungai buloh hospital exit dan cari kedai tomyam kat tepi jalan. dok terbayang sotong goreng kunyit dan tomyam..maklumla, perut lapo.

jumpa satu kedai tomyam dekat kg melayu. Boleh le tahan dan harga pun ok. Kebetulan, berdekatan dengan restoren tersebut ada pasar malam yang agak besar. Masa dah menujukkan hampir waktu solat maghrib dan seketika kemudian azan pun berkumandang. Kemudian aku lihat manusia berpusu-pusu keluar..bukan ke masjid tapi ke pasar malam. Ya Allah. Time maghrib inilah perniagaan makin laris. Penjualan makin rancak. Tawar menawar makin hebat. Bunyi azan dari masjid hanya di seberang jalan berhadapn pasar malam tersebut seolah olah hanya sekadar desiran angin. Keika inilah syaitan memainkan peranan. Aku teringat Ust Halim Nasir ketika memberikan tazkirah tempohari dalam usroh, beliau berkata yang bumi mengeluarkan aura tertentu apabila tibanya waktu solat dan infra-red akan keluar dari bumi ketika waktu maghrib yang akan memberikan tenaga maksimum kepada golongan syaitan dan jin. kerana itulah kita dianjurkan untuk menutup pintu dan tingkap dan menyuruh anak-anak masuk ke dalam rumah. waktu inilah juga Allah menurunkan ujian kepada golongan peniaga pasar malam. Samada nak menyambut yang kononnya rezki mencurah-curah atau nak menyambut seruan hayya alassolah, haiyya alafalah. Nampaknya ramai yang gagal dalam ujian tersebut.

Teringat aku kepada keadaan di saudi. Peniaga-peniaga diarahkan untuk menutup perniagaan ketika masuk waktu solat. Polis akan membuat rondaan dan jika terdapat peniaga yang engkar, saman akan dikeluarkan dan antara tindakan yang akhir, lesen akan ditarik baliK. Demikian juga kepada orang-orang yang berkeliaran ketika masuknya waktu solat, akan ditegur dan diberikan amaran oleh pihak berkuasa. Kata saudara saya, ust yaacob di Makkah. Ini sudah jadi budaya, bukan ke masjid krn agama, tapi sebab budaya. Maksudnya tindakan pihak berkuasa tersebut telah mnyebab wujud satu budaya orang ramai akan ke masjid pada setiap waktu solat. Saya kata, bagus lah kalau wujud budaya sebegini. Brapa ramai yang dahulunya pergi kerana adat, tapi sekarang dah kerana Allah. Kita marah anak kerna tak solat utk mengajar, dan akhirnya dia solat. Bukan krn Allah tetapi kerna takutkan kita. Tapi apabila dah sebati dengan dirinya, dah jadi budaya hidupnya. Maka dia akan buat kerna Allah, dan jadi kebajikan pada dirinya. Just wondering..bila lah agaknya Malaysia buat undang-undang yang serupa?

No comments: