Dana Pembangunan Markaz Tarbiyah Al-Mahmudiyah

Dana Pembangunan Markaz Tarbiyah Al-Mahmudiyah

Minda Mumtaz.

Minda Mumtaz.
Formulasi Makanan Sunnah untuk Perkembangan Minda & Kecerdasan Badan

Saturday, August 22, 2009

lekeh sungguh iman kita

20hb Ogos, Madinah. mata mengantuk dan badan letih. Mungkin sbb perjalanan yang panjang dan kurang rehat dan mungkin sebab perbezaan masa. Dok kira nak tidok saja. Pantang nampak bantal & tilam. Bilik pulak aircond sejuk. Tarik selimut, apa lagi?? Fuhhh.

Azizan dan rafi masuk dlm bilik kami. Aku, hafidz & Ismail Omar dok sebilik, dalam selimut. Mata berat nak angkat. Tadi dah tidok dah seround lepas asar. Dok kira-kira. Masa kat malaysia dlm pkol 12 mlm. Patut la mngantuk semacam. Asyik pulak bersembang. Macam-macam cerita especialy azizan yang ramah tu. Cerita dia bargain kain serban pun boleh buat 1 novel.

Tengok-tengok jam dah nak masuk maghrib. Badan dok liat lagi. Masing2 dok bertolak hang pi dulu ke bilik air. Bleh rest skit lagi. Selimut pun rasa sedap semacammm je. Dgr2 dah azan. Aduh..baru kelam kabut. Iqamah dgn azan utk maghrib agak pendek masanya berbanding dgn waktu2 yang lain. Yang lain semua dah turun. Aku tunggu hafidz yang terakhir guna bilik air.

Bila sampai kat gate masjid imam dah baca surah rakaat pertama. Aku cadang kat hafidz, kita solat kat luar saja sbb tak mau miss rakaat. Jemaah kat luar masjid pun ramai, melimpah hingga melepasi payung-payung besar masjid. Kami buka kasut, masuk saf & Allahuakbar..takbir utk solat. Tiba-tiba kaki mula rasa pedih. MasyaAllah.. Panasss. Patut la sof kat depan aku ada jemaah yg solat pakai kasut.

Lepas solat pakat-pakat bercerita tentang hal tadi. Rupa-rupanya semua yang dok bersembang tadi, semua solat kat luar. Ada yang kata, Macam nak melecup tapak kaki. Ada satu kes jemaah yang lepas, sorang pakcik. tapak kaki melecup ketika lari ke kedai nak beli selipar sbb selipar dia hilang kat masjid. Aduh.. Kaki aku nak melecup macam dia ke? Mcmna nak umrah nanti? Masing-masing concentration solat dah OUT. Sekejap senget kiri, sekejap senget kanan. Sujud? Bayang sendiri la. Tahiyyat..masyaAllah lagi hebat. Aku terasa arab sebelah aku terketar-ketar menahan panas.

Kata Hafidz lepas solat, dia dok bayang keadaan di masyar. Ni baru sedikit dah tak tertahan. Teringat aku halnya Bilal yang diseksa di tengah terik matahari, di padang pasir yang membara dengan batu hitam yang panas di dada. Tak cukup dengan itu, diseret di jalan yang penuh dengan batu kerikil yang tajam dan panas. Hebatnya iman mereka. Lekeh sungguh iman kita.

No comments: