Dana Pembangunan Markaz Tarbiyah Al-Mahmudiyah

Dana Pembangunan Markaz Tarbiyah Al-Mahmudiyah

Minda Mumtaz.

Minda Mumtaz.
Formulasi Makanan Sunnah untuk Perkembangan Minda & Kecerdasan Badan

Tuesday, August 11, 2009

Abu Darda'

Perkatan Abu Darda' yang sentiasa meruntun hati dan jiwaku.

Ketika Abu Darda' mendapati pekrjaannya sebgaai pedagang telah sedikit sebanyak merosakan nikmat beribadah dan sering menjadi halanganuntuk menuntut ilmu, maka tanpa ragu-ragu atau menyesal, dia meningalkan kerjaya tersebut.

Ada yang mempertikaikan keputusan tersebut. Abu Darda' menjawab: "Sebelum kedatangan Rasululah S.A.W., aku adalah seorang pedagang. Setelah memeluk Islam, aku cuba untuk mengabungkan niaga dan ibadah, tapi hasilnya tidak memuaskan sehingga aku memilih untuk meningalkan kerjayaku sebagai pedagang dan mengabdikan diri pada ibadah".

"Demi dzat yang jiwa Abu Ad-Darda' berada ditangan-Nya.Kini. aku tidak ingin (walaupun) kedai dekat pintu masjid, sehingga tidak pernah tingal solat jemaah, lalu dari usahaku dapat menghasilkan keuntungan 300 dinar setiap hari".

Lalu Abu Darda' memandang orang yang bertanya kepadanya sambil berkata, "ini bukan bererti aku berpendapat bahawa Allah S.W.T. melarang jual beli. Tapi, aku tidak ingin menjadi orang yang tidak mengingati Allah kerana asyik dengan berniaga dan urusan jual beli".

Petikan dari buku 65 Manusia Langit (perjalanan hidup para sahabat) tulisan Dr Abdurrahman Ra'fat Al-Basya.

No comments: