Dana Pembangunan Markaz Tarbiyah Al-Mahmudiyah

Dana Pembangunan Markaz Tarbiyah Al-Mahmudiyah

Minda Mumtaz.

Minda Mumtaz.
Formulasi Makanan Sunnah untuk Perkembangan Minda & Kecerdasan Badan

Thursday, August 27, 2009

Masjidil Haraam yang baru?

Beberapa ketika yang lepas saya ada menulis dan memasukkan gambar perancangan Mekah untuk masa depan dengan menyaksikan banyak bangunan pencakar langit yang akan dibina disekeliling Masjidil haraam. persoalannya, adakah pembangunan projek besar-besaran itu mampu untuk menampung jamaah yang makin meningkat saban tahun?

Semalam saya sempat menziarahi Pengarah/Dekan di bawah Unit Hajj & Umrah Research di Umm Qura Universitidi Makkah, Dr Othman Gazzaz. Sambil bercerita tantang tujuan kehadiran saya ke Makkah dalam hal kerja, sempat membangkitkan beberapa persoalan yang bermain di kotak fikiran saya sekian lama. Saya melihat peningkatan jemaah yang begitu mendadak dari hari ke sehari di bulan Ramadhan ini. Masjid bertambah sesak dengan jemaah. Keadaan tersebut membuatkan saya terfikir, ini baru Ramadhan bagaimana agaknya apabila tiba musim haji. Saya bangkitkan persoalan ini kepada Dr Othman dan beliau secara jujur menyatakan yang masjid sediaada memang tidak mampu untuk menampung jemaah yang hadir pada setiap tahun. Jemaah pula makin bertambah setiap tahun. Tahun lepas jemaah haji mencecah 2.5juta dan pernah satu ketika mencecah angka tertinggi 3 juta jemaah. Dengan ruangan masjid sediaada tidak memungkinkan untuk mengisi jumlah jemaah sebegitu besar.

Timbul lagi persoalan. Kenapakah Kerajaan Saudi hanya memfokuskan pembangunan disekeliling Masjid dengan penambahan hotel dan infrastuktur sahaja sedangkan masjid yang ternyata tidak mampu menampung jemaah tidak diendahkan. Ternyata tidak! Dr Othman apabila diajukan soalan tersebut beliau lantas bangun dan menghidupkan komputernya. Ditunjukkan kepada kami yang hadir satu slide presentation yang membuatkan kami amat-amat kagum. MasyaAllah!! Masjid Haraam yang baru. Ternyata sungguh indah dan sungguh besar.

Perancangan masjid baru tersebut yang bakal menggantikan secara total masjid sedia ada ckup luas dan diyakini mampu untuk menampung jumlah jemaah haji yang besar. Masjid yang berbentuk bulat yang kelihatan seperti sebuah stadium yang besar ini dilengkapi dengan sistem pengangkutan yang serba moden termasuk train langsung dari Jeddah dan Madinah. Projek perkhidmatan train ini telahpun dimulakan sekarang dengan fasa pertama melibatkan perjalanan dari masjid ke Mina dan Muzdalifah. Bumbung yang menutupi sebahagian dari tingkat paling atas bangunan masjid tersebut boleh tertutup dan terbuka mengikut keperluan. Kelihatannya masjid baru ini tersedia ruangan tawaf yang cukup luas sehinggakan keseluruhan masjid yang besar tersebut merupakan ruangan tawaf. Itulah yang mewujudkan bentuk masjid itu bulat. Ruangan sa'e kelihatan berada didalam masjid.

Saya cuba-cuba bagi 'hint' untuk kalau-kalau diberi izin untuk copy presentation tersebut, dengan tersenyum beliau berkata tidak boleh, ini masih confidential. Saya merasa amat bersyukur kerana Allah telah mengizinkan saya menjadi orang terawal melihat perancangan Masjidil haraam yang kita cintai ini tapi sempat ke untuk melihat dengan mata sendiri masjid yang serba indah ini? Beliau berkata, InsyaAllah, jika panjang umur, akan terlialisasi dalam jangka hayat kita ini.

No comments: