Dana Pembangunan Markaz Tarbiyah Al-Mahmudiyah

Dana Pembangunan Markaz Tarbiyah Al-Mahmudiyah

Minda Mumtaz.

Minda Mumtaz.
Formulasi Makanan Sunnah untuk Perkembangan Minda & Kecerdasan Badan

Thursday, August 13, 2009

Musailamah AlKazzab

Pada tahun ke 9 Hijrah, Islam telah mula bertapak kukuh dan kuat. Pada ketika itu kabilah-kabilah Arab dari seluruh pelusuk telah berpusu-pusu datang membai'ah Rasul di Madinah. Termasuk dalam kelompok itu ialah utusan dari Bani Hanifah yangberasal dari pergunungan Najed.

ketika sampai dipinggir Madinah, seorang anggota kumpulan menawarkan diri untuk menjaga barang-barang dan haiwan yang mereka bawa sedang yang lain pergi bertemu Rasulullah. Beliau ialah Musailamah bin Habib.

Setelah selesai pertemuan bersama Rasulullah, ketika dalam perjalanan pulang, Musailamah yang tidak langsung bertemu nabi menyatakan bahawa beliau adalah nabi utusan Allah sepertimana Muhammad juga utusan Allah.

Seluruh kaum Bani Hanifah menyokong Musailamah dengan berbagai alasan, tetapi alasan yang paling menonjol adalah sikap fanatik, sehingga ada yang berkata:

"Aku bersaksi bahawa Muhammad itu benar dan Musailamah adalah pendusta, tapi aku lebih menyukai pendusta dari kabilah Rabi'ah (kabilah besar moyang Musailamah) daripada orang yang benar dari kabilah Mudhar (Kabilah Rasulullah)".

Rasulullah kemudiannya menggelarkan Musailamah dengan Musailamah Al-Kazzab (Musailamah si-pendusta)

Pengikut-pengikut Musailamah ini kekal hingga ke hari ini, walaupun tidak wujud secara zahir, namun perangainya masih kekal. Kita biasa mendengar perkataan-perkataan sebegini..." aku bukan tak tau depa tu betul..tapi ni melayu (bangsa) punya pasal..atau.. ni projek punya pasal..."

Tak ke sama dengan puak-puak penyokong Musailamah si pembohong tu??

No comments: