Dana Pembangunan Markaz Tarbiyah Al-Mahmudiyah

Dana Pembangunan Markaz Tarbiyah Al-Mahmudiyah

Minda Mumtaz.

Minda Mumtaz.
Formulasi Makanan Sunnah untuk Perkembangan Minda & Kecerdasan Badan

Tuesday, February 2, 2010

Kisah Isteri Yang Taat


Ini adalah kisah benar. Kisah yang baru terjadi. Saya ceritakan kisah ini supaya kita boleh berkungsi dan mengambil iktibar bersama.

Kisahnya begini:


Beliau adalah seorang wanita/isteri yang taat. Taat pada Allah dan taat pada suami walau pun sang suami bukanlah seorang suami yang baik dari sudut sebagai seorang suami dan tidak juga baik sebagai seorang hamba Allah. Siisteri selalu mengingatkan sisuami supaya menjadi hamba yang taat kepada Tuhannya. Ditakdirkan beliau meninggal dalam usia yang masih muda. Setelah sekian lama menderita sakit, akhirnya beliau dipanggil Allah ketika usia 40 tahun.

Semasa hanyatnya beliau sentiasa melayan suami sebagaimana seorang suami berhak dilayani oleh siisteri walau dalam apakeadaan sekali pun. Beliau tetap melayan suami dengan ikhlas. Namun sisuami tidak pernah berterima kasih dan tidak pernah menghargai apa yang siisteri lakukan.

Semasa nazaknya, beliau minta diperbetulkan kedudukannya supaya menghadap Kiblat. Dan tidak lama kemudian beliau dipindahkan Allah ke alam Baqa di dalam keadaan tenang dan redho.

Sebelum ajalnya beliau sempat berpesan kepada sang suami meminta suaminya sendiri turun ke dalam liang kubur menurunkan jasadnya dan diletakkan di tempatnya. Satu lagi pesanya supaya sisuami mengambil segempal tanah di dalam liang kubur di bahagian kepala jasadnya dan mencium. Dengan yakin beliau berkata yang tanah itu akan berbau harum.


Sisuami pula setelah isterinya tinggal jasad barulah rasa kesal menerjah jiwanya dan dengan kesal sisuami menuruti semua pesanan siisteri. Setelah Jenazah diturunkan dan kedudukannya diperbetulkan, sebelum jenazah ditimbus sisuami mengambil segempal tanah sebagaimana pesan arwah isterinya. Setelah dicium, memang tanah itu berbau wangi sebagaimana kata-kata Arwah!

Wallahu Aklam.
sumber: mountdweller.blogspot.com

No comments: