Dana Pembangunan Markaz Tarbiyah Al-Mahmudiyah

Dana Pembangunan Markaz Tarbiyah Al-Mahmudiyah

Minda Mumtaz.

Minda Mumtaz.
Formulasi Makanan Sunnah untuk Perkembangan Minda & Kecerdasan Badan

Sunday, August 15, 2010

Kisah Benar 'Angkara Wang Pokok Pisang'


wang pokok pisang jepun
Bank note wang pokok pisang di muzium singapura *

Semasa Perang Dunia ke II di Malaya & Asia Tenggara, pemerintahan tentera Jepun mencetak nota-nota bank dengan sewenang-wenangnya apabila wang diperlukan. Ini mengakibatkan hiperinflasi serta susut nilai duit pisang yang dahsyat. Tambahan lagi, pemalsuan nota bank menular, akibat ketiadaannya nombor siri dalam banyak nota duit pisang. Inflasi yang semakin meningkat .

Selepas tamatnya Perang Dunia ke II dan tewasnya Jepun di tangan pihak Berikat, duit pisang langsung tidak bernilai sehingga ke hari ini. Wang tersebut hanya layak duduk di dalam muzium sahaja, hanya ada nilai sebuah kenangan "Pahit" tidak ada nilai komersial, tidak laku , apatah lagi digunakan untuk membeli sebiji burger atau topup kredit prepaid.

Kisah Benar "Angkara Wang Pokok Pisang" dari Hulu Kelantan

Beberapa hari selepas tamatnya Perang Dunia ke II, rakyat di daerah pedalaman hulu kelantan yang hidup agak ketinggalan dari pelbagai aspek, khasnya medium komunikasi & berita masih tidak tahu akan kekalahan / pengunduran tentera Jepun dari Malaya.Beberapa orang individu yang tahu akan hal tersebut telah bergegas mudik ke hulu kelantan (dengan bawa berguni-guni wang kertas pokok pisang yang sudah tidak laku / dicetak sendiri) dan membeli seberapa banyak tanah dengan guna wang kertas Pokok Pisang yang dicetak oleh Tentera Jepun di Malaya.

Ramai yang terpedaya dengan wang kertas pokok pisang yang berguni-guni tersebut serta dengan sukahati menjual tanah-tanah ladang getah mereka kepada malaun tersebut dengan harapan "Aku kAYO!!!

Rupanya panas tidak sampai ke petang, hujan jugak di tengah hari...beberapa hari kemudian, mereka dapat tahu perang dunia ke II telah tamat dengan keputusan jepun kalah / wang pokok pisang sudah tidak laku & tidak ada nilai...maka meraung keluar airmata darah sekalipun..sudah tidak berguna kerana tanah sudah habis dijual kerana silauan wang kertas pokok pisang...maruah juga tergadai...tanah sudah tidak ada,,,anak cucu merempat menyewa di tanah orang...sampai ke hari ini anak cucu cicit mangsa masih fobia dengan Wang Kertas dan lebih suka menyimpan Emas.

Kalau nak tahu, sila ke Kuala Krai, Kelantan dan tanya orang kampung akan hal kisah ini

Wang Dinasti Rajah Brooke yang sudah tidak laku di Sarawak



Ada sesiapa yang boleh beli topup prepaid maxis/celcom dengan wang kertas keluaran Kerajaan Rajah Brooke Yang Maha Berkuasa di sarawak, Bulan Januari tahun 1935.ada tak???

Ada sesiapa yang boleh bayar bil elektrik dengan wang kertas keluaran Kerajaan Rajah Brooke Yang Maha Perkasa di sarawak, Bulan Januari tahun 1935.ada tak???

Ada sesiapa yang boleh beli nasik lemak sebungkus dengan wang kertas keluaran Kerajaan Rajah Brooke Yang Maha Gagah di sarawak, Bulan Januari tahun 1935.ada tak???

Deyyyyyy.. Macha !!! Kerajaan Rajah Brooke sudah lama berkubur laa...sudah masuk itu buku sejarah,sudah masuk muzium

Krisis Kewangan Asia 1996-1997

Krisis Kewangan Asia adalah krisis kewangan yang dimulai pada Julai 1997 di Thailand, dan mempengaruhi mata wang, bursa saham dan harga aset lainnya di beberapa negara Asia.Juga sering disebut Krisis mata wang Asia.

Indonesia, Korea Selatan dan Thailand adalah negara yang paling teruk terkena kesan krisis ini. Hong Kong, Malaysia dan Filipina juga terpengaruh. China, Taiwan dan Singapura hampir tidak berkesan. Jepun tidak terkena banyak tapi mengalami kesulitan ekonomi jangka panjang.

Baca juga Kisah Benar "Mata Wang KERAjaan Malaysia Tewas di Mesin Basuh & Titisan Dakwat"

Matawang kertas kerajaan Malaysia. Jutaan RM dibelanjakan untuk rekabentuk, security, kertas dan cetakan berkualiti. Namun tewas dengan pusingan mesin basuh dan titisan dakwat. Pernahkah perkara sebegini terjadi kepada anda? Cubalah buat ujikaji sendiri.




Adakah wang kertas RM50 ini laku digunakan di USA, Italy,England tanpa ditukar terlebih dahulu. Kalau duit dalam ketul-ketul Emas, orang asing suka tak?Laku Tak? Cubalah buat, nak tau macamana.

Dinar emas dan perak Kelantan

Awang Adek wakil parti yahudi UMNO/BN Kelantan perlu melihat jauh kehadapan dan bukannya memperlekeh inisiatif kerajaan Kelantan mengeluarkan Dinar emas dan perak. Apakah salahnya mempromosikan Dinar Islam kalau sistem itu berdaya maju dan berpotensi mengatasi masalah sistem matawang konvensional yang kini terdedah kepada spekulasi dan manipulasi oleh pasaran bebas ciptaan Barat?. Punca bodoh sombong umno. Ada akal tidak boleh berfikir.



Nyatalah Emas & Perak ciptaan Allah s.w.t adalah yang terbaik untuk segala urusan kehidupan manusia. Ada sesiapa yang benci Emas dan Perak?

sumber asal:
warta365.blogspot.com

No comments: