Dana Pembangunan Markaz Tarbiyah Al-Mahmudiyah

Dana Pembangunan Markaz Tarbiyah Al-Mahmudiyah

Minda Mumtaz.

Minda Mumtaz.
Formulasi Makanan Sunnah untuk Perkembangan Minda & Kecerdasan Badan

Tuesday, December 29, 2009

Mawar Merah di Angkasa


Gambar ini tidak dirakan secara tidak sengaja atau kebetulan, sebaliknya NASA, Hubble Space Telescope merakam imej letusan bintang ini dengan menggunakan 3 kamera planet pada jarak 3000 tahun cahaya. Setiap kamera ini merakam imej warna (wavelength) yg berbeza-beza; (red, hydrogen-alpha; blue, neutral oxygen, 6300 angstroms; green, ionized nitrogen, 6584 angstroms). Komposisi imej dari ketiga2 kamera ini adalah hasil gambar mawar merah (NGC 6543)* spt yang dilihat dibawah. Diperlukan 3 jenis kamera kerana evolusi (letusan) bintang ini tidak dpt dilihat oleh mata kasar kerana cahayanya invisible pada ruang angkasalepas tanpa bantuan dari kamera planetery khas untuk membolehkannya dilihat.

Bukan semua bintang yang kita saksikan pada waktu malam hari wujud ketika kita melihatnya. Sebahagian bintang2 dilangit ada yang sudah tiada sejak beribu2 tahun yang lampau, namun cahayanya masih kita lihat kini dan ada juga bintang yang lahir (born) dan musnah setelah melalui sesuatu tempoh masa yang panjang tetapi cahayanya masih tidak kelihatan dan belum sampai kepada mata kita - mungkin setelah beberapa ribu tahun lagi barulah kita akan mula melihat cahaya tersebut sebagai 'bintang' sedangkan ketika itu bintang tersebut sudah pun tidak wujud dikala kita mula menikmati cahayanya pada malam hari. Ini kerana ruang angkasalepas yang amat luas dan jauh dari planet bumi. Pelik tetapi benar - ini adalah fakta sains dan ada hubung kait yang rapat dengan fakta Relativiti masa yang sudah kita bincang banyak kali dibawah tajuk "Rahsia Hakikat Kehidupan & Takdir Dari Sudut Sains & Quran" (RHKT), sila muat turun slide presentasi (.pps) ini disini, http://groups. yahoo.com/ group/Islamic- ebook/files/ Group%20Info/.

Kejadian ini juga bukanlah tanda-tanda hari kiamat sebaliknya adalah suatu bentuk nikmat Allah s.w.t. yang ditunjukkan kpd generasi kita utk menunjukkan betapa besar dan agungnya kebesaran Allah s.w.t. Sebab itulah juga ayat 38 dari surah al-Rahman ini Allah menyebut

"Maka apabila langit terbelah dan menjadi merah mawar seperti (kilapan) minyak. Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?" (Quran, Surah al-Rahman 55: 37-38).

Kalaulah ianya salah satu tanda-tanda kiamat tidak perlulah Allah menyebut sebagai 'nikmat' sebaliknya hanya ketakutan dan ancaman.

Bilamana orang2 mukmin dan yg beriman menyaksikannya maka bertasbihlah dengan memuji nama Allah. Allah mengurniakan tingkatan ilmu pengetahuan yang berbeza kepada manusia sesuai dengan peredaran zaman. Hari kiamat tidak akan terjadi selagi semua info dan obervasi sains yg disebutkan oleh al-Quran didedahkan secara saintifk kpd umat manusia. Adalah tidak logik Allah menyebut suatu kebesaran / observasi spt mawar merah ini kemudian sebelum ia diketemukan manusia, sudah jadi kiamat.

Wallaualam


* Note: NGC 6543 image, Red rose, named NGC 6543 was capture on September 18, 1994, NASA Hubble Space Telescope, an image of late evolution of a dying star, shows one of the most complex planetary nebulae ever seen, NGC 6543, nicknamed the "Cat's Eye Nebula".

NGC 6543 is 3,000 light-years away in the northern constellation Draco. This color picture, taken with the Wide Field Planetary Camera-2, is a composite of three images taken at different wavelengths. (red, hydrogen-alpha; blue, neutral oxygen, 6300 angstroms; green, ionized nitrogen, 6584 angstroms). Hubble reveals surprisingly intricate structures including concentric gas shells, jets of high-speed gas and unusual shock-induced knots of gas. Estimated to be 1,000 years old, the nebula is a visual "fossil record" of the dynamics and late evolution of a dying star. The term planetary nebula is a misnomer; dying stars create these cocoons when they lose outer layers of gas. The process has nothing to do with planet formation, which is predicted to happen early in a star's life. This material was presented at the 185th meeting of the American Astronomical Society in Tucson, AZ on January 11, 1995. (J.P. Harrington and K.J. Borkowski, University of Maryland, and NASA.)

No comments: